Joker anmeldelse. Joker « NRK Filmpolitiet 2019-11-22

Joker anmeldelse: Joaquin Phoenix lyser op i sløj oprindelseshistorie

joker anmeldelse

Han har massive psykiske problemer, og efterhånden som han møder modstand fra verden, falder over oplysninger om sin egen fortid og ryger ud af behandlingssystemet, bliver han drevet tættere og tættere på vanviddets rand. Siden Hays Kodeks i 1930 har amerikanske mainstream film ikke haft dybere kontakt til virkeligheden. Det skulle da lige være Logan, der faktisk er en utrolig rammende sammenligning. Det var en super nærværende performer der tog scenen. Hvis Todd har haft en take på joker anno 2019, der er interessant, så er jeg nysgerrig. Joker blev bundet til en radiator som lille barn. Jack Nicholsons Joker var den første, undertegnede stiftede bekendtskab med, i Tim Burtons visuelt lækre Batman 1989.

Next

ANMELDELSE: Ny Joker

joker anmeldelse

En ideologi, eller moralsk kompas, der udligner den hundrede procent kaos, som gennemsyrer filmen. Det glæder jeg mig ikke til. Og måske mest af alt tragisk. Jeg er med på hvad Mikkel siger. Dette er en frittstående film, og det er ingenting per i dag som tilsier at dette er starten på en Joker-serie.

Next

Anmeldelse af Joker, Ny Batman film

joker anmeldelse

Hvis bare det samme kunne siges om resten af filmen. Konkret spilles han af Joaquin Phoenix, som ofte har været for meget og for kraftfuld til sine roller. Arbejdet som klovn bidrager kun til den miserable tilværelse, mens de psykotiske træk bliver tydeligere og tydeligere. Gotham er en by i krise. Så Joker vokser op i en dysfunktionel familie. Personligt foretrækker jeg så Logan, men det hænger nok sammen med, at der trods alt stadig er noget overnaturligt tegneserie sci-fi inde over plottet. Men så havde det jo bare været mere af samme skuffe og hvem gider det? Grunden til at Joker for mig er så ekstremt skræmmende er, at jeg tror filmen vil vinde genklang på vidt forskellige måder afhængig af seeren.

Next

Anmeldelse af Joker

joker anmeldelse

Drevet af hævn og vrede synker psyken ned i et ensrettet mørkt hul, og Arthur udvikler sig til sin indre persona: Jokeren. Det lyder dog som en interessant forestilling, hvis der også spilles fodbold i salen. Vild præstation fra Joaquin Phoenix, en visuel flot film og en skarpt skåret fortælling, der bliver mere og mere intens, som filmen skrider frem. Der skal en rigtig dygtig skuespiller til at gøre dette troværdigt, og hvem bedre end Phoenix til dette? Tag alle nutidsscener med Batman ud af den bog, så du kun har Jokers oprindelseshistorie. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser husk at det er lett å bli misforstått.

Next

Joker anmeldelse

joker anmeldelse

En oplevelse af de helt store. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Den triste klovn Det hele begyndte med Cesar Romero i den karikerede Batman 1966. Også selvom vi er i en fiktiv by. Som tidligere nævnt, så er han også meget bevidst om, at han har brug for hjælp, og at han har det meget dårligt. Instruktør Todd Phillips har begivet sig ud i det svære projekt at puste nyt liv i den psykotiske klovn, og dette er lykkedes takket være Joaquin Phoenix' fantastiske præstation. Med Joker er alt ændret, det er en guddommelig film der tør vise følelser og opvækst som baggrund for ondskab.

Next

Joker

joker anmeldelse

Han har ikke mere at miste, han har ramt bunden — nu har han fået nok! Vi havde personligt set frem til filmen pga. Den er hans forklædning — hans meningsløse forsøg på at passe ind i samfundet i stedet for at være den mand, der gang på gang skuffes af livet. Batman og er en modpol til denne, og uden Batman kan der ikke være en Joker. I Todd Phillips solofilm får vi en Joker, der vil se verden brænde, men hvad er så interessant når denne verden rent faktisk står i flammer? Men præcis denne vision og vinkel, finder jeg bare ikke interessant, uanset årstal. De er så vidt forskellige, og kan hver deres. På én gang frastødende og fascinerende, ynkelig og skræmmende.

Next

Joker (2019)

joker anmeldelse

Arthur ser programmet fast sammen med sin mor, og hans store drøm er at deltage som gæst. Phillips har, med Phoenix i føretrøjen, skabte en filmoplevelse af de helt store, som gør ondt og som rammer dér hvor det for alvor kan mærkes. As he becomes who he really is, the movements are powerful. I stedet tager den temperaturen på et land og et samfund, hvor meget er galt, og hvor filmen allerede inden sin premiere er blevet kritiseret og debatteret voldsomt Smil til verden, og verden vil smile tilbage til dig, siger man. Incel-film Dette er noe av det som gjorde at «Joker» ble kalt for en «incel-film» kort tid etter premieren. Lad det være sagt med det samme: Hvis du køber eller streamer filmen i den tro, at du skal se en heftig superheltefilm a la med gigantiske eksplosioner og kappeklædte mænd, så kan du godt tro om igen. Denne gang bliver Jokeren ikke skabt af et fald ned i grønt kemikalieaffald, men af et splittet samfund, hvor de fattige lider og får opbygget et had til overklassen — parallelt med Arthur Flecks forfaldshistorie.

Next

Anmeldelse Film: «Joker»

joker anmeldelse

Det er som med voldelige videospil. En freak, som kun hans mor spillet af Frances Conroy , vil kendes ved. Robert De Niro spiller en birolle som talkshow-verten Murray Franklin i «Joker». Inden for de første ti har han også fået en pistol i hånden, og derfra er det nok de færreste i publikum, der vil overraskes over, hvor Joker er på vej hen. Og ja, historien udspiller sig derfor også i Gotham.

Next

Anmeldelse af: «Joker»

joker anmeldelse

Men publikum finder ham ikke morsom. Arthur Fleck er tidens nye trussel. What they and the film is interested in is the mental, moral, emotional, physical make-up of the man who became the Joker. Og nej, Jokeren, er ikke, og har aldrig været en stakkels sølle figur! Joker fumler rundt i en sær blanding af tegneseriefilm, samfundskritik og Scorsese-plagiat uden at ramme nogen af sine mål. En kopi, der ikke forstår sin egen oprindelse. Faktisk er vi så sikre på det, at hvis vi mod forventning skulle tage fejl, så send os en e-mail i løbet af den 10.

Next

Joker review

joker anmeldelse

Og det er en bedre film. Slutningen er oprørsk, den taler for alle fattige mennesker i verden som lever i et undertrykkende samfund. From the way the opening credits play, to the final frames of the movie, Phillips has taken the colorful comic book movie to the dirty, gritty streets of the late 1970s with fantastic results. Dette føles som vår verden, og jokeren føles som våre jokere. Fleck drømmer om at kunne leve af at lave stand-up. Derfor passede 2008-Jokeren perfekt som spejl på tidens største trussel. Det handler om rejsen fra Fleck til Joker — fra tryk til modtryk.

Next